Birkebeiner på sykkel

Birkebeiner på sykkel

Et av de virkelig store idrettsarrangementene i Norge, har en del år vært Birkebeineren. Den finnes i tre forskjellige grener; sykkel, ski og løping. Jeg har ikke prøvd meg på ski og løp, men har to deltakelser på slutten av 1990-tallet på sykkel. Siden den gang har arrangementet vokst kraftig, det er blitt mer og mer populært, spesielt sykkel har vokst kraftig.

Trasè

Sykkelrittet starter nede i Rena sentrum, det følger asfaltvei ut av Rena og over fjellet til man kommer ned til Lillehammer over Sjusjøen. Det er ikke mange rene terreng traséer på Birkebeinerrittet, det er hovedsakelig grus og stier med noe asfalt i starten og mot slutten. Lengden er i dag 86 km på det ordinære rittet, nedjustert fra 92 km i 2016. Alle deltakere må ha sekk som skal veie minst 3,5 kg, dette blir kontrollert ved start og mål. Det har etter hvert kommet til flere forskjellige ritt og distanser, på samme måte som Styrkeprøven. Dette er nok et forsøk på å tilpasse tilbudene, til deltakernes nivå og ambisjoner. Det hardeste heter Ultra birken, her er det mer krevende trase og lengden er på 110 km. Denne utgaven kom først og fremst, fordi mange etterlyste mer krevende terrengpartier.

Vinnertider

Vinnertider
Vinnertider

Tidene varier noe fra år til år, siden man skal over fjellet er vær og føreforhold viktig. Om man skulle få en ugunstig vind, og kanskje med vått underlag vil dette ofte gi utslag på tiden. Men dette er jo likt for alle, så beste deltaker vinner jo alltid. Årets ritt arrangeres siste helg i august, dette er den 26. utgaven. Den foreløpige rekorden i rittet lyder på tiden 02.28.20, den innehas av Erik Nordsæter Resell fra Norge.

Forberedelser

Det er mye som skal til for at man skal kunne klare gode tider i Birkebeineren, det er knalltøff konkurranse. Men om målet kun er å gjennomføre, trenger man ikke all verdens mye treningsgrunnlag. Det er som tidligere nevnt, ikke mye teknisk krevende partier. Men man må passe på å ikke starte for hardt ut fra Rena, her er det flott asfaltvei. Men det stiger ganske mye her, ikke alltid like lett å tenke på når bena er friske og spreke. Men spar på kreftene, de vil man trenger når man skal over fjellet. Partiet fra Sjusjøen og ned til Lillehammer kan man feilvurdere, mange tenker at man nesten er fremme når man ankommer Sjusjøen. Men slik er det ikke, enten om man sykler elite eller mosjon så er disponering av krefter viktig.

Forberedelser

Klubb og bedrift

Det er svært mange som stiller til start for en klubb, men også for bedrifter har Birken som den kalles blitt populært. Sett i lys av viktigheten med mosjon og trim, tror jeg «Birken ånden» er svært positivt. Det er mange eksempler på hele bedrifter og avdelinger som stiller til start, dette gjør sikkert mye både med arbeidsmiljø men også den fysiske tilstanden til hver enkelt. Jeg vil tro at tallene på sykefravær også vil falle, trim og mosjon er aldri feil for noen.