Styrkeprøven på sykkel

Siden 1967 har dette tradisjonsrike turrittet fra Trondheim til Oslo vært arrangert, så det er ikke rent få ryttere som har tråkket seg gjennom dette. Nivå og ambisjoner varierer så klart mye, her er alt fra de som kun vil gjennomføre, til de som jager rekorder. Har selv en del Styrkeprøver bak meg, både fra Trondheim og Lillehammer.

Styrkeprøven 2018

Det er kun kort tid igjen til starten går i Trondheim, for årets ritt. De som har planer om å være med har for lengst startet forberedelsene. Man bør ha mange mil i bena før man legger ut på turen, en tommelfingerregel er at man minimum bør ha 100 mil. Dette er cirka det dobbelte av hva rittet er, og cirka 1/3 del av disse milene bør være langturer. I år er det slik at du kan velge alt fra 62 km, da starter man på Eidsvoll. Men den virkelige og opprinnelige Styrkeprøven starter altså i Trondheim, 540 km til Oslo. Årets arrangement går av stabelen 15-17. juni. For de ulike distanser med tidspunkt og priser, bør man sjekke nettsidene til arrangøren.

Rekorder

Rekorder

Klubben som innehar rekordtiden er Team Velo Club Zoncolan. Rekorden ble satt i 2009 med tiden 12.51.04. Blant de store klubbene jaktes denne rekorden hvert år, men den har foreløpig stått i 9 år så det blir spennende å se hva som skjer i år. Den største klubben hva angår rekorder i Styrkeprøven, er utvilsomt Sportsklubben Rye. De var relativt nær rekorden til Velo Club Zoncolan i 2016, med tiden 13.15.47. I løpet av de siste 16 årene, har Sportsklubben Rye vunnet 10 ganger. Det blir spennende å se hvilket lag de stiller med i år, men at de jager en ny rekord er det ikke noen tvil om.

Rekorder

Historikk rekorder

Om vi går så langt tilbake som til 1899, er den første rekorden på strekningen Trondheim – Oslo notert. Tiden lyder på 32.44.15, den ble satt av Anders Stensrud. Man kan tenke seg standarden både på sykkel og veier på den tiden, så dette var nok en meget sterk tid. Rekorden stod helt til 1939, hvor Gustav Kristiansen syklet på 20.16.02

Start pent

Enten om man er trent til å kunne jage tider helt i toppen, eller om man er mosjonist og kun konkurrerer med seg selv, er det viktig å starte pent. 540 kilometer er langt, bena virker alltid gode når man er uthvilt. For de helt nye, kan det være greit med noen av de kortere distansene først. Jeg vet det er mange som starter med Eidsvoll – Oslo først, så kan man bygge seg opp etter hvert som man får erfaring med denne type sykling. Lillehammer – Oslo er for mange mer enn langt nok, før man eventuelt tar steget og melder seg på Trondheim – Oslo. Men uansett målsetting, det er viktig å kjenne sin egen kropp og ikke minst hvilket nivå man ligger på. Da vil man få en positiv opplevelse av rittet, slik at man kanskje vil komme tilbake neste år med nye mål og ambisjoner.